Atlas Okyanusu (Atlantik) ile Büyük Okyanus’u (Pasifik) bağlayan Panama Kanalı’nda kuraklık nedeniyle günlük gemi geçişi daha da kısıtlanarak 25’e indirildi.
Bölgede küresel iklim değişikliği ve El Nino hava olayı nedeniyle, kayıtların tutulmaya başlandığı 1950 yılından bu yana en kurak Ekim ayı yaşandı.
Panama Kanalı Yönetimi’nin (ACP) yaptığı açıklamaya göre, 31 olan günlük gemi geçiş sayısı 3 Kasım’dan itibaren 25’e, Şubat 2024’ten itibaren de 18’e düşürülecek.
Kuraklık öncesi dönemde kanaldan günde ortalama 36 gemi geçiyordu.
Gemi geçişinin azaltılmasının, bazı ürünlerin fiyatını artıracağı tahmin ediliyor.
Kanal, Amerika’nın batı kıyıları ile Avrupa, ve Amerika’nın doğu kıyıları ile Asya arasındaki deniz seyahati süresini büyük oranda kısaltıyor.
24 saat, 365 gün çalışan kanaldan, normal koşullarda yılda 14 bin civarı gemi geçiyordu. Ancak bu yıl kuraklık nedeniyle bu sayı ciddi şekilde düşecek.
Doğal bir hava olayı olan El Nino, Pasifik’in orta ve doğu tropikal bölgelerinde sıcaklıkların mevsim normallerinin üzerine çıkmasına neden oluyor. El Nino’nun 2024’in Nisan-Mayıs aylarına kadar sürmesi bekleniyor.
Kilitli asansör sistemiyle çalışan kanalda bir geminin geçişi için yaklaşık 200 milyon ton tatlı su kullanılıyor. Bu, kanalın teknik olarak çalışma prensibi ve iki okyanusun tuz oranı, canlıları ve bitki örtülerinin karışmaması için gerekli.
Bu suyun sağlandığı ana kaynak olan Gatun Gölü, yağmur suyuyla besleniyor ve gölün su seviyesi mevsim normalinin çok altında.
Halen azaltılmış gemi geçiş sayısı nedeniyle birçok gemi kanala yakın bölgelerde beklemek zorunda kalıyor.
Kanaldaki durum, deniz yolu taşımacılığında da domino etkisi yapıyor. Gemilerin Panama’da uzun süre beklemesi nedeniyle dolaşımdaki gemi sayısı azalıyor, ayrıca gemiler alternatif ve daha uzun rotaları izlemek zorunda kalınca taşıdıkları ürünlerin maliyeti artıyor.
Özellikle ABD’den likit doğalgaz taşımanın maliyeti bu durum nedeniyle çok arttı.